Tutaj powinien być opis

,,KTO CZYTA, NIE BŁĄDZI" w kl. III - sprawozdanie z projektu edukacyjnego

Klasy III pod opieką wychowawcy p. Anny Anasiewicz i pod opieką szkolnej bibliotekarki p. Magdaleny Latkowskiej i przy współpracy  bibliotekarki gminnej p. Justyny Rosner oraz Rodziców klasy 3.

W okresie od września 2022r. do czerwca 2023r. , realizowała kl. 3 projekt edukacyjny pt. ,,Kto czyta, nie błądzi".

Głównym celem projektu było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, wzbogacanie słownictwa, ogólnej wiedzy, rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej, integracja i rozwijanie współpracy z rodzicami.

W ramach projektu podejmowane były różnorodne, liczne  działania:

  •  ,,POCHWAL SIĘ SWOJĄ ULUBIONĄ KSIĄŻKĄ
    Uczniowie wraz z rodzicami czytali w domu wybrane przez dzieci książki. Następnie w ciekawy sposób prezentowały ją na forum klasy, aby zachęcić słuchające dzieci do wypożyczenia jej i przeczytania.

  • Dzieci wraz z rodzicami na bieżąco uzupełniali, również  ,,DZIENNICZEK CZYTELNICZY”. Dzienniczek czytelniczy miał pomóc w systematycznym czytaniu. Z jego pomocą zarówno dzieci, rodzic i nauczyciel mogli obserwować i cieszyć się lepszym czytaniem. W pierwszej kolumnie wpisywali datę, w drugiej tytuł czytanego tekstu lub książki (wraz z numerem stron).Trzecia kolumna była przeznaczona na komentarz rodzica. Można tutaj było zapisać czas, tempo, komentarz czy dziecko czytało cicho czy głośno czy rozumiało tekst, czy był za trudny i czy był dla dziecka interesujący, a także z czym ewentualnie miał kłopoty. Im dziecko częściej czytało można było zauważyć progres. 
  • Uczniowie, także przez cały rok prowadzili ,,ZESZYT LEKTUR I KSIĄŻEK”. W tym zeszycie umieszczali przeczytane przez siebie lektury lub książki. Uzupełniali metryczkę. Do tego wykonywali ilustrację i w kilku zdaniach zachęcali do jej przeczytania.

I miejsce – Oliwia Gacan

Wyróżnienia zdobyli: Clarissa Łuczak i Wojciech Tkaczyk 

  •  ,,CZYTAM, BO LUBIĘ, POLUB I TY”.

W trakcie realizacji projektu położony był nacisk na słuchanie głośnego czytania w klasie przez zaproszonych gości - nauczycieli lub  przez chętne   dzieci.

  •  WALENTYNKI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.

Uczniowie klasy 3 włączyli się bardzo licznie w akcję czytelniczą ,,RANDKA W CIEMNO Z KSIĄŻKĄ”. Akcja miała na celu promowanie czytelnictwa.

  • Przygotowano wystawkę, czyli tzw.  KLASOWA BIBLIOTECZKA. Ona była na bieżąco zmieniana, wraz odpowiednią tematyką. 
  • ,,TEST Z LEKTURY”.

Czytanie licznych lektur klasy 3 np. ,,Asiunia” Joanny Papuzińskiej, ,,Mikołajek” Renne Gościnny, Jean-Jacques, ,,Jak to z lnem było?” Marii Konopnickiej, ,,Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren, ,, O dwunastu miesiącach” Janiny Porazińskiej, ,,Szewczyk Dratewka” Janiny Porazińskiej, ,,Sposób na Elfa”  Marcina Pałasza, ,,Brzydkie Kaczątko” H.Ch. Andersena i inne baśnie, ,,Anaruk, chłopiec z Grenlandii” Aliny i Czesława Centkiewiczów, ,,Muminki” Tove Jannson, ,,Karolcia” Marii Kruger, ,,O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego i wiele licznych fragmentów lektur i książek.

Klasa 3 podsumowując wiadomości przeczytanych lektur rozwiązywała liczne testy.

  • Odbył się również konkurs szkolny  literacko - podróżniczym pt. ,, ZE STRZELECKIM DOOKOŁA ŚWIATA”, który polegał na tym, aby dzieci samodzielnie zaplanowały swoją podróż ze swojego domu do wymarzonego miejsca w Polsce lub na świecie, a następnie sporządzeniu dziennika podróży z opisem wszystkich odwiedzanych miejsc. 

I miejsce – Oliwia Gacan, Fabian Paprzyca, Adam Żyśko

II miejsce – Wojciech Tkaczyk

III miejsce – Clarissa Łuczak, Laura Kozak, Dominik Trześniak

  • Organizacja wyjazdu do kina:

Po przeczytaniu książki pt. ,,Mikołajek” Renne Gościnnego. Wyjazd do Multikina na film pt. ,,Szczęście Mikołajka” i porównanie książki do filmu.

  • Współorganizacja wyjazdów do teatru:

Wyjazd do na spektakl pt. ,,Pinokio”. Na scenie Uniwersytetu Przyrodniczego  w Lublinie gościł Wrocławski Teatr Edukacji IN-ART. Widowisko inspirowane powieścią Carlo Collodiego. Uczniowie przeczytali fragmenty książki oraz obejrzeli film pt. ,,Pinokio”.  Mogli porównać książkę, film oraz teatr.

  • Wyjazd do teatru organizowany przez rodziców:

Wyjazd  do Teatru im Ch. H. Andersena na spektakl pt. ,,Arabella” w Lublinie.

  •  Organizacja warsztatu edukacyjnego:

,,Warsztaty edukacyjne z zakresu pszczelarstwa w Inkubatorze
do Pszczelej Woli po przeczytaniu literatury o pszczelarstwie, obejrzeniu filmów edukacyjnych.

  • Lekcje biblioteczne w bibliotece szkolnej oraz gminnej  w ramach realizacji projektu czytelniczego pt. ,,Kto czyta, nie błądzi” w klasie 3 prowadzone przez
    p. bibliotekarkę szkolną i p. bibliotekarki gminne.
  • Następnym  etapem projektu było wykonanie prac plastycznych w formie A4 pt. ,,Moja okładka do lektury lub ulubionej książki”.  Wystawa prac na korytarzu szkolnym.
  • Uczniowie ramach projektu uczestniczyli, również w licznych Gminnych Konkursach Plastyczno - Technicznych:

 

,,DO ZAKOCHANIA W BIBLIOTECE JEDEN KROK” organizator Gminna Biblioteka

Wyróżnienie:

Laura Kozak

,,MIŁOŚĆ I POKÓJ” organizator ZSP Turka:

II miejsce – Fabian Paprzyca

III miejsce – Oliwia Gacan

,,OZDOBA WIELKANOCNA” organizator ZSP Pliszczyn:

Laureat – Wojciech Tkaczyk

  ,,BUKIETD LA PANI RÓŻY organizator ZSP Pliszczyn:

 Laureat – Dominik Trześniak

  ,,BOHATEROWIE J. CH. ANDRSENA” organizator ZSP         Sobianowice:  liczny udział klasy.

,,TARCZA KRÓLA JANA III SOBIESKIEGO”

III MIEJSCE – Clarissa Łuczak

  ,,CHOINKA 3D” organizator ZSP Sobianowice:

II miejsce – Clarissa Łuczak

Wyróżnienie w kategorii hi-tech:

Oliwia Gacan

Wyróżnienie w kategorii praca z papieru:

Filip Szewczak

Wyróżnienie w kategorii oryginalne i nietypowe:

Jan Zawada

  • Współorganizator szkolnego konkursu ,,NAJPIĘKNIEJSZA KARTKA ŚWIĄTECZNA” 

Laureat – Adam Żyśko

Wyróżnienie: Clarissa Łuczak, Wojciech Tkaczyk, Dominik Trześniak i Jan Zawada.

Liczny udział klasy 3 w szkolnym konkursie świetlicowym ZSP Łuszczów pt. ,,Moja ulubiona baśń H.Ch. Andersena”. 

I miejsce – Fabian Paprzyca

  •  Udział w konkursie szkolnym ,,RODZINNA SZOPKA BOŻONARODZENIOWA”. I miejsce rodzeństwo Nina i Fabian Paprzyca.
  •  Współpraca z Samorządem Uczniowskim przy organizacji akcji pt. ,,MEGA PAKA DLA ZWIERZAKA”. Zbiórka darów dla Schroniska w Lublinie. Inspiracją do akcji była lektura klasy 3 ,,Sposób na Elfa” Marcina Pałasza, która opowiada o pięknej miłości psa do człowieka i człowieka do psa. Uczniowie wykonali plakaty promujące zbiórkę darów i rozwiesili po całej szkole i przedszkolu oraz pojechali razem z p. Dyrektor i wychowawczynią, aby przekazać dary zebrane przez całą społeczność szkolną otrzymując na zakończenie akcji  Dyplom dla uczniów szkoły.
  • Uczniowie wszyscy klasy 3 uczestniczyli w I etapie Szkolnym Konkursie Recytatorski pt. ,, Na ratunek Ziemi” oraz po wyłonieniu laureata, który reprezentował naszą klasę w GMINNYM KONKURSIE RECYTATORSKIM  pt. ,, NA RATUNEK ZIEMI”.

I etap – laureat Adam Żyśko

Wyróżnienia:

 Clarissa Łuczak i Laura Kozak

 II etap –

Wyróżnienie: Adam Żyśko

  •  I Gminny Konkurs Plastyczny ,,Moja Mała Ojczyzna”. Laureat szkolny Jan Zawada, a gminny Oliwia Gacan zdobywając I miejsce. 
  • Gminny Konkurs Plastyczny pt. ,,Kapelusz dla Mamy”. Laureatka klasowa Oliwia Gacan .
  •  ,,APEL O KSIĄŻCE”.  Po  tym apelu został rozstrzygnięty konkurs czytelniczo – plastycznego pt. ,,Psiaki, kociaki i inne zwierzaki, czyli bohaterowie książek  Holly Webb i nie tylko”.

I miejsce zdobył  – Wojciech Tkaczyk

II miejsce zdobył  – Fabian Paprzyca

  • Liczny udział klasy III w SZKOLNYM KONKURSIE O PATRONIE SZKOŁY ŚWIĘTYM JANIE PAWLE II, PO PRZECZYTANIU LITERATURY
    O NASZYM PATRONIE:

Laureatka konkursu – Oliwia Gacan z kl. 3

Wyróżnienia: Fabian Paprzyca, Michał Żółw i Adam Żyśko.

  •  Organizacja spotkania w szkole z pisarzem p. KAMILEM ŚMIGIELSKIM
    dla uczniów klas I-IV. Pisarz opowiadał swoją biografię i reklamową swoją książkę pt. ,,Sensacyjne przygody Wróbla Eryka”. Po spotkaniu klasa 3 przeprowadziła wywiad z pisarze. Można go zobacz i przeczytać na stronie naszej szkoły.

Projekt okazał się ciekawą formą, w której można spotkać się z książką, poprzez różnorodne działania. Uczniowie chętniej zaczęli wypożyczać książki ze szkolnej biblioteki, a także z biblioteki gminnej. Zaczęli kupować książki i się nimi wymieniać polecając, że jest świetna do przeczytania swoim kolegom i koleżankom z klasy. Wymiernym efektem jest poprawa jakości czytania przez uczniów klasy 3, którzy zaczęli traktować czytania jako ciekawy sposób spędzania wolnego czasu.

 

ZAPRASZAMY DO PONIŻSZEJ GALERII