
,,KTO CZYTA, NIE BŁĄDZI" w kl. III - sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Klasy III pod opieką wychowawcy p. Anny Anasiewicz i pod opieką szkolnej bibliotekarki p. Magdaleny Latkowskiej i przy współpracy bibliotekarki gminnej p. Justyny Rosner oraz Rodziców klasy 3.
W okresie od września 2022r. do czerwca 2023r. , realizowała kl. 3 projekt edukacyjny pt. ,,Kto czyta, nie błądzi".
Głównym celem projektu było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, wzbogacanie słownictwa, ogólnej wiedzy, rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej, integracja i rozwijanie współpracy z rodzicami.
W ramach projektu podejmowane były różnorodne, liczne działania:
- ,,POCHWAL SIĘ SWOJĄ ULUBIONĄ KSIĄŻKĄ
Uczniowie wraz z rodzicami czytali w domu wybrane przez dzieci książki. Następnie w ciekawy sposób prezentowały ją na forum klasy, aby zachęcić słuchające dzieci do wypożyczenia jej i przeczytania. - Dzieci wraz z rodzicami na bieżąco uzupełniali, również ,,DZIENNICZEK CZYTELNICZY”. Dzienniczek czytelniczy miał pomóc w systematycznym czytaniu. Z jego pomocą zarówno dzieci, rodzic i nauczyciel mogli obserwować i cieszyć się lepszym czytaniem. W pierwszej kolumnie wpisywali datę, w drugiej tytuł czytanego tekstu lub książki (wraz z numerem stron).Trzecia kolumna była przeznaczona na komentarz rodzica. Można tutaj było zapisać czas, tempo, komentarz czy dziecko czytało cicho czy głośno czy rozumiało tekst, czy był za trudny i czy był dla dziecka interesujący, a także z czym ewentualnie miał kłopoty. Im dziecko częściej czytało można było zauważyć progres.
- Uczniowie, także przez cały rok prowadzili ,,ZESZYT LEKTUR I KSIĄŻEK”. W tym zeszycie umieszczali przeczytane przez siebie lektury lub książki. Uzupełniali metryczkę. Do tego wykonywali ilustrację i w kilku zdaniach zachęcali do jej przeczytania.
I miejsce – Oliwia Gacan
Wyróżnienia zdobyli: Clarissa Łuczak i Wojciech Tkaczyk
- ,,CZYTAM, BO LUBIĘ, POLUB I TY”.
W trakcie realizacji projektu położony był nacisk na słuchanie głośnego czytania w klasie przez zaproszonych gości - nauczycieli lub przez chętne dzieci.
- WALENTYNKI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Uczniowie klasy 3 włączyli się bardzo licznie w akcję czytelniczą ,,RANDKA W CIEMNO Z KSIĄŻKĄ”. Akcja miała na celu promowanie czytelnictwa.
- Przygotowano wystawkę, czyli tzw. KLASOWA BIBLIOTECZKA. Ona była na bieżąco zmieniana, wraz odpowiednią tematyką.
- ,,TEST Z LEKTURY”.
Czytanie licznych lektur klasy 3 np. ,,Asiunia” Joanny Papuzińskiej, ,,Mikołajek” Renne Gościnny, Jean-Jacques, ,,Jak to z lnem było?” Marii Konopnickiej, ,,Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren, ,, O dwunastu miesiącach” Janiny Porazińskiej, ,,Szewczyk Dratewka” Janiny Porazińskiej, ,,Sposób na Elfa” Marcina Pałasza, ,,Brzydkie Kaczątko” H.Ch. Andersena i inne baśnie, ,,Anaruk, chłopiec z Grenlandii” Aliny i Czesława Centkiewiczów, ,,Muminki” Tove Jannson, ,,Karolcia” Marii Kruger, ,,O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego i wiele licznych fragmentów lektur i książek.
Klasa 3 podsumowując wiadomości przeczytanych lektur rozwiązywała liczne testy.
- Odbył się również konkurs szkolny literacko - podróżniczym pt. ,, ZE STRZELECKIM DOOKOŁA ŚWIATA”, który polegał na tym, aby dzieci samodzielnie zaplanowały swoją podróż ze swojego domu do wymarzonego miejsca w Polsce lub na świecie, a następnie sporządzeniu dziennika podróży z opisem wszystkich odwiedzanych miejsc.
I miejsce – Oliwia Gacan, Fabian Paprzyca, Adam Żyśko
II miejsce – Wojciech Tkaczyk
III miejsce – Clarissa Łuczak, Laura Kozak, Dominik Trześniak
- Organizacja wyjazdu do kina:
Po przeczytaniu książki pt. ,,Mikołajek” Renne Gościnnego. Wyjazd do Multikina na film pt. ,,Szczęście Mikołajka” i porównanie książki do filmu.
- Współorganizacja wyjazdów do teatru:
Wyjazd do na spektakl pt. ,,Pinokio”. Na scenie Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie gościł Wrocławski Teatr Edukacji IN-ART. Widowisko inspirowane powieścią Carlo Collodiego. Uczniowie przeczytali fragmenty książki oraz obejrzeli film pt. ,,Pinokio”. Mogli porównać książkę, film oraz teatr.
- Wyjazd do teatru organizowany przez rodziców:
Wyjazd do Teatru im Ch. H. Andersena na spektakl pt. ,,Arabella” w Lublinie.
- Organizacja warsztatu edukacyjnego:
,,Warsztaty edukacyjne z zakresu pszczelarstwa w Inkubatorze”
do Pszczelej Woli po przeczytaniu literatury o pszczelarstwie, obejrzeniu filmów edukacyjnych.
- Lekcje biblioteczne w bibliotece szkolnej oraz gminnej w ramach realizacji projektu czytelniczego pt. ,,Kto czyta, nie błądzi” w klasie 3 prowadzone przez
p. bibliotekarkę szkolną i p. bibliotekarki gminne. - Następnym etapem projektu było wykonanie prac plastycznych w formie A4 pt. ,,Moja okładka do lektury lub ulubionej książki”. Wystawa prac na korytarzu szkolnym.
- Uczniowie ramach projektu uczestniczyli, również w licznych Gminnych Konkursach Plastyczno - Technicznych:
,,DO ZAKOCHANIA W BIBLIOTECE JEDEN KROK” organizator Gminna Biblioteka
Wyróżnienie:
Laura Kozak
,,MIŁOŚĆ I POKÓJ” organizator ZSP Turka:
II miejsce – Fabian Paprzyca
III miejsce – Oliwia Gacan
,,OZDOBA WIELKANOCNA” organizator ZSP Pliszczyn:
Laureat – Wojciech Tkaczyk
,,BUKIETD LA PANI RÓŻY organizator ZSP Pliszczyn:
Laureat – Dominik Trześniak
,,BOHATEROWIE J. CH. ANDRSENA” organizator ZSP Sobianowice: liczny udział klasy.
,,TARCZA KRÓLA JANA III SOBIESKIEGO”
III MIEJSCE – Clarissa Łuczak
,,CHOINKA 3D” organizator ZSP Sobianowice:
II miejsce – Clarissa Łuczak
Wyróżnienie w kategorii hi-tech:
Oliwia Gacan
Wyróżnienie w kategorii praca z papieru:
Filip Szewczak
Wyróżnienie w kategorii oryginalne i nietypowe:
Jan Zawada
- Współorganizator szkolnego konkursu ,,NAJPIĘKNIEJSZA KARTKA ŚWIĄTECZNA”
Laureat – Adam Żyśko
Wyróżnienie: Clarissa Łuczak, Wojciech Tkaczyk, Dominik Trześniak i Jan Zawada.
Liczny udział klasy 3 w szkolnym konkursie świetlicowym ZSP Łuszczów pt. ,,Moja ulubiona baśń H.Ch. Andersena”.
I miejsce – Fabian Paprzyca
- Udział w konkursie szkolnym ,,RODZINNA SZOPKA BOŻONARODZENIOWA”. I miejsce rodzeństwo Nina i Fabian Paprzyca.
- Współpraca z Samorządem Uczniowskim przy organizacji akcji pt. ,,MEGA PAKA DLA ZWIERZAKA”. Zbiórka darów dla Schroniska w Lublinie. Inspiracją do akcji była lektura klasy 3 ,,Sposób na Elfa” Marcina Pałasza, która opowiada o pięknej miłości psa do człowieka i człowieka do psa. Uczniowie wykonali plakaty promujące zbiórkę darów i rozwiesili po całej szkole i przedszkolu oraz pojechali razem z p. Dyrektor i wychowawczynią, aby przekazać dary zebrane przez całą społeczność szkolną otrzymując na zakończenie akcji Dyplom dla uczniów szkoły.
- Uczniowie wszyscy klasy 3 uczestniczyli w I etapie Szkolnym Konkursie Recytatorski pt. ,, Na ratunek Ziemi” oraz po wyłonieniu laureata, który reprezentował naszą klasę w GMINNYM KONKURSIE RECYTATORSKIM pt. ,, NA RATUNEK ZIEMI”.
I etap – laureat Adam Żyśko
Wyróżnienia:
Clarissa Łuczak i Laura Kozak
II etap –
Wyróżnienie: Adam Żyśko
- I Gminny Konkurs Plastyczny ,,Moja Mała Ojczyzna”. Laureat szkolny Jan Zawada, a gminny Oliwia Gacan zdobywając I miejsce.
- Gminny Konkurs Plastyczny pt. ,,Kapelusz dla Mamy”. Laureatka klasowa Oliwia Gacan .
- ,,APEL O KSIĄŻCE”. Po tym apelu został rozstrzygnięty konkurs czytelniczo – plastycznego pt. ,,Psiaki, kociaki i inne zwierzaki, czyli bohaterowie książek Holly Webb i nie tylko”.
I miejsce zdobył – Wojciech Tkaczyk
II miejsce zdobył – Fabian Paprzyca
- Liczny udział klasy III w SZKOLNYM KONKURSIE O PATRONIE SZKOŁY ŚWIĘTYM JANIE PAWLE II, PO PRZECZYTANIU LITERATURY
O NASZYM PATRONIE:
Laureatka konkursu – Oliwia Gacan z kl. 3
Wyróżnienia: Fabian Paprzyca, Michał Żółw i Adam Żyśko.
- Organizacja spotkania w szkole z pisarzem p. KAMILEM ŚMIGIELSKIM
dla uczniów klas I-IV. Pisarz opowiadał swoją biografię i reklamową swoją książkę pt. ,,Sensacyjne przygody Wróbla Eryka”. Po spotkaniu klasa 3 przeprowadziła wywiad z pisarze. Można go zobacz i przeczytać na stronie naszej szkoły.
Projekt okazał się ciekawą formą, w której można spotkać się z książką, poprzez różnorodne działania. Uczniowie chętniej zaczęli wypożyczać książki ze szkolnej biblioteki, a także z biblioteki gminnej. Zaczęli kupować książki i się nimi wymieniać polecając, że jest świetna do przeczytania swoim kolegom i koleżankom z klasy. Wymiernym efektem jest poprawa jakości czytania przez uczniów klasy 3, którzy zaczęli traktować czytania jako ciekawy sposób spędzania wolnego czasu.
ZAPRASZAMY DO PONIŻSZEJ GALERII