BETACYZM - GŁOSKI P i B
Przykłady ćwiczeń usprawniających:
a) Ćwiczenia żuchwy
- Energiczne opuszczanie żuchwy- najpierw spokojnie i powoli opuszczamy żuchwę , starając się otworzyć jamę ustną jak najszerzej, potem ruchy przyspieszamy. Szczęka w czasie opadania powinna być rozluźniona.
- Przeżuwanie - wykonujemy ruchy żuchwy jakbyśmy coś przeżuwali.
Po chwili łączymy ruch żucia z obniżaniem szczęki dolnej. Język swobodnie powinien spoczywać na dnie jamy ustnej.
- Przesuwanie dolnej szczęki rytmicznie na boki najpierw w wolnym tempie, potem w coraz szybszym.
- Przesuwanie żuchwy do przodu i do tyłu.
b) ćwiczenia warg
- Układamy wargi do samogłosek: u, i.
- Parskanie - wydychamy powietrze z wibracją dolnej i górnej wargi. Obie wargi muszą być maksymalnie rozluźnione.
- Układamy wargi jak do głoski u i nie gubiąc „dzióbka" przesuwamy wargi na bok - w prawo i w lewo, potem do góry i do dołu, a następnie ruchem okrężnym w jedną stronę i w drugą stronę. Istotne jest to, by w trakcie ćwiczenia zęby były zaciśnięte i żuchwa nieruchoma.
- „Rybka"- wykonujemy ustami ruch przypominający łapanie powietrza przez rybę.'
- „Nadmuchiwanie policzków nadymamy policzki przy zamkniętych wargach, a potem gwałtownie wypuszczamy powietrze.
- „Masaż warg - nagryzamy górnymi zębami dolną wargę i dolnymi zębami górną wargę.
- Zaciskanie warg.
Przy rozchylonych zębach wciągać wargi do środka jamy ustnej.
- Uśmiech z widocznymi zębami i bez pokazywania zębów.
- Układanie warg jak do głoski „u" i ściąganie policzków do środka.
- Ściąganie warg do przodu i wykonywanie ruchów kolistych.
- „Ryjek" mały (ściągnąć mocno). Ryjek duży (jak przy samogłosce o ).
- Dolną wargą zasłanianie dolnych zębów, górną - zębów górnych.
c) Ćwiczenia języka
- „Młynek" przy ustach zamkniętych krążymy językiem w ustach najpierw w lewo, a potem w prawo. Obroty wykonujemy spokojnie i równomiernie.
- „Młynek" przy otwartych ustach - układamy wargi jak do wymawiania głoski a i nie zmieniając kształtu wykonujemy spokojne i równomierne obroty w lewo, potem w prawo.
- Językiem sięgamy na przemian do nosa i do brody, przy średnio otwartych ustach. Potem szybko uderzamy językiem na przemian w górną i dolną wargę. Szczękę dolną staramy się trzymać nieruchomo.
- „Wahadełko" -wykonujemy językiem poziome, wahadłowe ruchy.
- „Łopata i zwężenie" - rozluźniony język lekko wysuwamy do przodu, a następnie ściągamy boczne mięśnie języka.
- Czubek nosa kierujemy do kącików ust.
- „Huśtawka" czubek nosa unosimy w kierunku nosa i brody.
- Rulonik -język wysuwamy do przodu, a boki języka unosimy ku górze. Dmuchamy.
- Czubkiem języka liczymy zęby górne, dotykając językiem do każdego zęba po kolei.
- Oblizywanie zębów górnych potem dolnych od wewnątrz i od zewnątrz (buzia otwarta).
d) Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- Powoli wdychać i wydychać powietrze przez nos, przy zamkniętych ustach.
- Powtórzyć ćwiczenie zaciskając skrzydełka nosa palcami.
- Zasysanie przez rurkę styropianowych kulek i przenoszenie ich z talerza na talerz.
- Chrząkanie. Pokasływanie / buzia szeroko otwarta /.
- Zabawa „ Żywe lusterko" - dziecko siedzi naprzeciwko nauczyciela i naśladuje miny przez niego prezentowane; po pewnym czasie zmiana.
- Zabawa „Chory miś", wykorzystuje się tutaj kaszlenie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku i chrapanie na wdechu i wydechu. Dziecko pokazuje, jak kaszle chory miś, przychodzi pan doktor, który bada misia i podaje mu lekarstwa; miś połyka leki, płucze gardło i zasypia. Urozmaiceniem może być kolorowanie lub rysowanie misia.
- Płukanie gardła ciepłym płynem.
- Unoszenie i opuszczanie podniebienia miękkiego przy szeroko otwartych ustach - obserwować w lustrze.
- zaciskanie i rozluźnianie ust;
- cmokanie;
- nadymanie policzków,
- parskanie,
- plucie,
- zdmuchiwanie świeczki